Internet

Drukuj

Jak grać w mājana przez Internet

Z powodu popularności mahjonga jednoosobowego bardzo trudno jest znaleźć w internecie grę dla czterech osób. Jak na razie nie istnieje polski serwer, który by oferował taką możliwość, a anglojęzyczna strona - mahjongtime - za darmo daje możliwość gry wyłącznie z komputerem. Na szczęście jest jeszcze mahjonglogic, i powstają kolejne programy, jednak wciąż jakościowo odbiegają od azjatyckiej konkurencji. Na ratunek przychodzą strony japońskie, na których możemy za darmo grać z ludźmi z całego świata. Nieznajomość języka japońskiego utrudnia pierwszy kontakt z takimi witrynami, jednak wystarczy poznać znaczenie kilku znaków i już można zacząć grać.

Ron2

Jedną z lepszych stron do grania w mājana jest ron2. Można spotkać tam profesjonalnych japońskich graczy (i oglądać jak grają), jest opcja czatowania, oraz nie ma ograniczenia czasowego przy zastanawianiu się nad ruchem (co polecam początkującym i uczącym się graczom). Istnieją tam trzy rodzaje kont: darmowe (oferujące znacznie okrojone możliwości), płatne (525¥ miesięcznie) oraz próbne (dające przez dwa dni możliwość grania jak na koncie płatnym). Szczegółowa instrukcja jak się zarejestrować i grać jest dostępna (po angielsku) na stronie: reachmahjong

Tenhou

Kolejną stroną jest tenhou. Podobnie jak w przypadku ron2 można mieć konto darmowe lub opłacone (przy czym konto darmowe przez pierwsze dwa tygodnie działa jak płatne), jednak opcja darmowa jest mniej ograniczona. Na tenhou zapisywane są wszystkie ostatnio rozegrane gry i każdy może odtworzyć je krok po korku (na ron2 taką możliwość ma wyłącznie konto płatne). Rejestracja jest bardzo prosta, w niecałą minutę można założyć konto i zacząć grać. Na tenhou mamy możliwość gry nie tylko w 4osobowego mahjonga, ale także w odmianę dla 3 osób (opisaną na tej stronie: japanese-mahjong.com ). Jedynym minusem, szczególnie dla początkujących graczy, jest ograniczenie czasowe. Wynosi ono 5 sekund na każdy ruch +10s dodatkowo na całą grę (gdy kończy się podstawowe 5s, czas jest odliczany z tej puli)

Poniżej przedstawiam instrukcję jak założyć konto i grać na tenhou.

1)Rejestracja i logowanie

Po wejściu na stronę wystarczy wcisnąć przycisk z napisem "Play". Otworzy się wtedy takie okno:

Rys.1
rysunek1

Znajdują się tam różne ogłoszenia dotyczące serwera tenhou. Gdy pojawi się napis:サーバに接続 który na rysunku 1 wskazuje strzałka, należy go wcisnąć co przeniesie nas do okna logowania:

Rys.2:

Opis rysunku 2:
1-przycisk do założenia konta
2-miejsce na wpisanie swojego ID
3-przycisk wyboru płci - mężczyzna 女- kobieta
4-lista trybów gry (エコノミー"ekonomii" i プレミアム"puremiamu")

Aby założyć konto należy kliknąć na przycisk 1(rys.2). W okienku, które się pojawi (rys.3) należy wpisać nasz nick i przycisnąć OK. Jeśli wpisany przez nas nick jest nieprawidłowy lub już zajęty pojawi się komunikat (rys.4). Jeśli będzie wolny pojawi się okno potwierdzenia (rys.5), a następnie okno z naszym numerem identyfikacyjnym. Należy go sobie gdzieś zapisać gdyż jak w przypadku zgubienia nie będzie łatwo go odzyskać.

rysunek 3rysunek 4
rysunek 5rysunek 5

Przycisk 4 z rys.2 pozwala nam wybrać wersję interfejsu, którą załadujemy. Wersja Premium jest dostępna tylko dla graczy z kontem opłaconym lub darmowym w okresie próbnym. Dlatego gdy skończy się nasz czas grania testowego trzeba się logować wybierając opcję economy.

2) Wybór gry

Gdy już mamy ID, ustawiliśmy odpowiedni tryb i wcisnęliśmy OK, pojawi się taki obraz:

Rys.6:

Opis rysunku 6: 1-zakładka gier dla początkujących
2-zakładka dla graczy od 1 dana
3-zakładka dla graczy od 4 dana i rankingu powyżej 1800
4-zakładka z listą gier rozgrywanych przez najlepszych graczy
5-zakładka z naszymi poprzednimi grami
6-zakładka pomocy
7-przycisk gry jedno rundowej kuitan-nashi (tanyao musi być ukryte)(7b- dwie rundy)
8-przycisk gry jedno rundowej kuitan-ari (tanyao może być meldowane)(8b- dwie rundy)
9-przycisk gry jedno rundowej kuitan-ari (tanyao może być meldowane) z akapai (9b- dwie rundy)
10-przycisk gry jedno rundowej kuitan-ari (tanyao może być meldowane) z akapai i mniejszą ilością czasu na zastanowienie (10b- dwie rundy)
11-przycisk gry jedno rundowej, trzyosobowej (11b- dwie rundy)
12-menu
13-テストプレイ- test play- gra z komputerami
14-przycisk anulowania (キャンセル-cancel)
15-stopień gracza
16-punkty do następnego stopnia
17-ranking gracza
18-panel statystyk
19-ustawienia koloru stołu i kamieni
20-ustawienia dźwięku

Na ekranie, po lewej znajduje się panel wyboru gry. 10 przycisków na środku pozwala nam zająć miejsce w kolejce (po lewej gry jedno rundowe, a po prawej dwu rundowe). Obok każdego przycisku znajdują się cyfry np.: 2:48. Liczba z lewej strony dwukropka oznacza ile osób oczekuje na tę grę, natomiast liczba z prawej oznacza ile ludzi już gra. Możemy wcisnąć kilka przycisków naraz, a nawet wszystkie. W momencie gdy do którejś gry zbierze się czterech graczy, zostaniemy automatycznie przeniesieni do gry (jeśli byliśmy w kilku kolejkach to zostaniemy z nich wykluczeni). W przypadku gdybyśmy chcieli zrezygnować z którejś kolejki należy wcisnąć przycisk 14(rys.6). Anuluje on wszystkie nasze kolejki i będziemy mogli wybrać rodzaj gry ponownie.

W menu (12-rys.6) możemy czekając w kolejce zagrać w minigry (ミニゲーム) między innymi popularne w Polsce zbieranie par...

Gdy wciśniemy przycisk 13(rys.6) będziemy mogli wejść do gry z botami. Do wyboru jest:

Rys.7:

1-szybka gra z akapai i kuitan-ari
2-kuitan-ari, akapai 5s+10s
3-trzyosobowy mājan

Po prawej jest panel ze statystykami 18(rys.6) (są tam szczegółowo opisane wszystkie nasze dokonania). 15(rys.6) czyli stopień gracza wyświetla jaki kyu lub dan zdobyliśmy [szczegółowa tabelka znajduje się pod tym adresem: http://tenhou.net/man/#DAN; -oznacza kyu; -dan (初段- pierwszy dan); 新人- nowy gracz]. 16(rys.6) wyświetla punkty które dostajemy za wygraną na pierwszym miejscu. To właśnie te punkty pozwalają nam zdobywać nowe stopnie. 17 określa nasz ranking. Każdy startuje z rankingiem na poziomie 1500. Każda wygrana na pierwszym lub drugim miejscu dodaje nam odpowiednią ilość punktów (zależną od tego jak duża była nasza wygrana). Za trzecie i czwarte miejsce tracimy punkty i spadamy w rankingu.

3) Przebieg gry

Gdy rozpocznie się gra zobaczymy taki interfejs:

Opis rysunku 8:
1-martwy mur z odsłoniętym wskaźnikiem dora
2-obowiązujące zasady
3-wskaźnik rundy i rozgrywki
4-wiatr, punkty i nick gracza
5-czas na wykonanie ruchu
6-jidōagari -automatyczna wygrana
7-tsumokiri -automatyczne odrzucanie kamieni (aż do wygranej przez tsumo)
8-automatyczne pomijanie chi, pon i kan

Na dole ekranu znajduje się nasza ręka z uporządkowanymi kamieniami. Gdy będzie nasza kolejka, kamień który jest dla nas dobrany pojawia się po prawej stronie ręki, a obok niego wyświetlony jest czas na wykonanie ruchu (5-rys.8). Standardowo mamy 5s na każdą decyzję + 10 sekund dodatkowo (na jedną rozgrywkę), które są odliczane gdy podstawowe 5s się skończy. Gdy skończy nam się cały czas to automatycznie odrzuca nam pierwszy kamień po prawej (lub spasuje akcję którą mogliśmy wykonać). Żeby odrzucić jakiś kamień wystarczy na niego kliknąć. Na Tenho jest kilka ułatwień, np. w momencie gdy możemy przejąć jakiś kamień, nad kamieniami z naszej ręki pojawia się napis (ポン-pon カン-kan チー-chi). Jak najedziemy tam kursorem, kamienie których dotyczy przechwycenie zostaną podświetlone, gdy na nie klikniemy, zostaną zameldowane (po czym będziemy mieli 5s na odrzucenie kamienia). Jeśli nie chcemy meldować, musimy wcisnąć przycisk pass- パス, który pojawi się w prawym dolnym rogu. Innym ułatwieniem jest niemożliwość zrobienia chombo. Jeśli nasza ręka jest w furiten na dole ekrany pojawia się napis フリテン i nie możemy zadeklarować wygranej. W sytuacji gdy jesteśmy w tenpai bez żadnych zameldowanych grup, w prawym dolnym rogu pojawi się napisリーチ, który trzeba wcisnąć przed odrzuceniem kamienia jeśli chcemy zadeklarować riichi. Jeśli nie chcemy wystarczy napis zignorować i odrzucić kamień. Gdy mamy możliwość ogłosić wygraną poprzez ron lub tsumo również pojawią się odpowiednie przyciski: ロン-ronツモ-tsumo oraz pass- パス jeśli nie chcemy jeszcze wygrywać.

Często zdarza się, że jeden kamień może być wykorzystany zarówno do pon, kan, lub kilku różnych chi. Nalezy wtedy przed kliknięciem upewnić się że są podświetlone dokładnie te kamienie które chcemy zameldować.

Jeśli zaznaczymy przycisk 6 (rys.8) w momencie gdy dostaniemy lub ktoś wyrzuci kamień potrzebny nam do wygranej, nasze zwycięstwo zostanie przyznane automatycznie. Zaznaczenie przycisku 7(rys.8) powoduje, że każdy kamień który dobieramy jest automatycznie odrzucany (jeśli nie daje nam wygranej). Dlatego gdy jesteśmy w tenpai i nie chcemy zmieniać już czekania, możemy przycisnąć te dwie opcje i zająć się czymś innym.







Po każdej wygranej pojawia się takie okno:

Wyświetlone są tutaj wszystkie informacje dotyczące zwycięskiego układu:
1-kamienie wchodzące w skład zwycięskiej ręki - po prawej znajdują się grupy zameldowane, po lewej grupy ukryte, kamień który dał zwycięstwo jest umieszczony po prawej stronie kamieni ukrytych
2-martwy mur z odsłoniętymi wskaźnikami dora
3-wypisane yaku wraz z ich wartością punktową
4-w przypadku gdy wygrana była przez riichi, pojawia się też dolna warstwa martwego muru z odsłoniętymi wskaźnikami uradora
5-ilość punktów fu- , fan- oraz właściwych punktów które przechodzą do puli zwycięzcy
6-tutaj przedstawione są punkty wszystkich graczy, oraz kto stracił i kto zyskał w tej rozgrywce

Więcej inforamcji można znaleźć po angielsku na stonie: http://arcturus.su/tenhou/

Affiliate Marketing. Polska Liga Mahjonga
2010-2013

©